• سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
  • الثلاثاء، 18 رجب 1442
  • Tuesday, 2 March 2021

پرسش: عدالت اجتماعى در سيره امام على عليه السلام چگونه بود؟

“پاسخ : واژه عدالت از نظر معنايى، داراى مصاديق و مراتب گوناگونى است. اين واژه، هنگامی كه درباره خداوند به كار رود، وصف فعل خداوند شمرده می ‏شود و مفهوم آن چنين است: «رعايت استحقاق‏ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال وجود دارد.» وقتى عدالت در مورد جهان هستى و تكوين به كار رود، به معناى موزون و متعادل بودن اجزاى جهان هستى است و بى‏تناسبى اجزاء، نقطه مقابل آن شمرده می ‏شود. اما واژه عدالت، زمانى كه در مورد انسان به كار می ‏رود، دو گونه است: 1. گاه ...

پرسش: مردم سالارى در حكومت امام على عليه السلام چگونه بود؟

“پاسخ : يكى از مسايل بنيادين در هر حكومتى، نوع پيوند ميان دولت با ملت است. اين پيوند از دو جهت قابل بررسى است: 1. در اصل تشكيل حكومت و نحوه پيدايش آن؛ 2. در نوع برخورد و تعامل ميان حكومت و مردم. در جهت نخست به طور خلاصه می ‏توان گفت: در فقه و فرهنگ اسلامی ، بررسى منشأ حكومت و ملاك مشروعيت دولت، اساسى ‏ترين مباحث فلسفه سياسى اسلام است. از آنجا كه خداوند، خالق و صاحب اختيار آفريدگان است، هيچ كس جز او سزاوار حكومت بر بندگانش نيست، مگر آنان كه به اراده و هدايت خود او ...

پرسش :تقوا را از ديدگاه امام على عليه السلام تعريف كنيد؟

” پاسخ : واژه تقوا در فرهنگ اسلامى، يكى از شايع‏ترين واژگان است. اين واژه در قرآن كريم، هم به صورت اسمى و هم فعلى، بسيار به كار رفته است و شايد بتوان گفت، به همان اندازه كه از ايمان و عمل نام برده شده، يا از نماز و زكات سخن رفته، از تقوا نيز سخت به ميان آمده است. در نهج‏ البلاغه نيز از جمله مفاهيمى كه بسيار بر آن تأكيد و بدان سفارش شده، موضوع تقواست. در اين كتاب شريف خطبه‏ اى طولانى و بسيار معروف به نام خطبه همّام وجود دارد كه حضرت آن را در پاسخ ...

پرسش : آيا حضرت على عليه السلام شبى هزار ركعت نماز مى خوانده اند؟

“پاسخ : درباره عبادت و ايمان حضرت على ‏عليه السلام مطالب فراوان و مختلفى نقل گرديده است كه گاهى انسان از درك آن عاجز است. حبة بن جورين روايت مى‏ كند: «سمعت علياً يقول: عبدت اللَّه مع رسول اللَّه ‏صلى الله عليه وآله قبل ان يعبده رجل من هذه الامة»؛[1] شنيدم كه على ‏عليه السلام مى ‏گفت: من پيش از اين كه كسى از اين امت خدا را عبادت كند همراه پيامبر، خدا را عبادت مى‏ كردم. بى شك امام على‏ عليه السلام از حيث مقدار عبادت، يگانه روزگار خود بوده است . [2] كيفيت نماز شب، دعاهاى آن حضرت ...

پرسش : آيا در هنگام ضربت خوردن، امام على عليه السلام نماز ايشان قطع شد؟

“پاسخ : در برخى از گزارشها و اخبار آمده است كه امام على‏ عليه السلام پيش از شروع نماز ضربت خورده ‏اند . [1] و در برخى ديگر ضربت خوردن ايشان در هنگام اقامه نماز نقل شده است . [2] ابن عبدالبر در اين‏باره گويد: «در اين كه ايشان در نماز ضربت خورده ‏اند و يا پيش از آن، اختلاف وجود دارد و همچنين در اين كه ايشان كسى را براى اقامه نماز به جاى خود گمارده باشند نيز اختلاف است و نيز در اين كه خود آن حضرت نماز را به پايان رساندند يا نه». بيشتر گزارش نويسان گويند ...

پرسش : آيا ابوطالب پدر امام على عليه السلام مسلمان و مؤمن بوده است؟

“پاسخ : ايمان و اسلام حضرت ابوطالب آشكارتر از آن است كه نياز به بيان داشته باشد، با اينحال برخى از سخنان علما و شواهد و دلايلى كه در اين زمينه وجود دارد بيان مى‏گردد: 1 – اهل بيت عصمت و طهارت و همگى شيعيان اتفاق نظر دارند كه حضرت ابوطالب از جمله مؤمنان و مسلمانان بوده، و حتى در برخى از احاديث نقل شده كه ايشان از جمله اوصيا بوده و نور چهره ايشان در قيامت از هر نورى جز نور رسول خدا، ائمه اطهار و فاطمه زهراعليهم السلام درخشان‏تر است . [1] 2 – ابن ابى الحديد در ...

پرسش: آيا نويسندگان اهل سنت درباره فضايل حضرت على عليه السلام كتابى نوشته اند؟

پاسخ : درباره امام على ‏عليه السلام و فضايل آن حضرت تأليفات فراوانى توسط علماى عامه – اهل سنت – به رشته تحرير درآمده است كه مى‏ توان آنها را به چهار دسته تقسيم نمود: الف) كتابهايى كه درباره سيره نبوى و صحابه به صورت عام نوشته شده و در آنها مناقب پيامبر گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله و صحابه آن حضرت بيان شده و ضمن آن مناقب امام على‏ عليه السلام نيز بيان گرديده است كه مناقب آن حضرت حجم قابل ملاحظه ‏اى از اين كتاب ها را تشكيل مى‏ دهد و نمونه آن كتابهاى صحاح سته – ...

پرسش: نظر اهل سنت درباره حكومت بعد از پيامبر اكرم و همچنين زمان خلفا و در جامعه امروزى چيست؟ آنان درباره حكومت اسلامى امروز چه ديدگاهى دارند؟

پاسخ: اهل سنت براى حاكم اسلامى وجود هفت يا چهارده ويژگى را لازم مى‏ شمرند؛ مانند قرشى بودن و عدالت. برخى عدالت را شرط لازم نمى ‏دانند ولى پيروى از او را واجب مى‏ دانند و مى‏ گويند: هرگاه فردى حكومت را به دست گيرد، هر چند با ستم و گناه و فريب؛ بيعت با او و پيروى‏ اش واجب است. اين، عقيده بيش‏تر اهل سنت است، هر چند مى‏ گويند پيروى از او در معاصى جايز نيست؛ بر خلاف حنبليان كه معتقدند: پيروى در معصيت نيز لازم است و گناه آن بر عهده حاكم است. به هر تحليل، عموم ...

چرا امامت به صورت موروثى قرار گرفت؟

پاسخ : امامت از منظر شيعه، منصبى است كه از جانب خداوند متعال و توسط رسول خداصلى الله عليه وآله به جمعى خاص – 12 تن – واگذار شده و هيچ شباهتى به خلافت‏هاى موروثى كه در آن يك نفر به قهر و غلبه سلسله ‏اى را نابود كرده و به پادشاهى می پردازد و پس از او فرزندانش سلطنت می كنند، ندارد. بنابر نظر شيعه، امام از همه مردم عالم‏تر و عادل‏تر و پرهيزكارتر و شجاع‏تر است و نسبت به هيچ مسأله و موضوعى جهل ندارد و ناآگاه نيست و در هيچ عصر و زمانى مثل و مانند ندارد. ...

آيا صلوات سنى‏ ها مثل شيعه‏ ها است؟

پاسخ : در آيه 56 سوره احزاب آمده است: «اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِى يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً». خداوند متعال در اين آيه ضمن بيان اين مطلب كه فرشتگان بر پيامبر صلوات می فرستند، از مؤمنان خواسته است بر آن حضرت صلوات و درود بفرستند. مفسران اهل سنت، ذيل اين آيه، نحوه صلوات فرستادن بر آن حضرت را چنين ذكر كرده اند: كعب بن عُجره می گويد: وقتى آيه «ان اللَّه…» نازل شد، برخاستم و به پيامبرصلى الله عليه وآله عرض كردم: اى رسول خدا! به چگونگى سلام بر شما آگاهى داريم، صلوات ...