• چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • الأربعاء، 16 ربيع ثاني 1442
  • Wednesday, 2 December 2020

چرا خداوند با اين كه بنى ‏اسراييل اين قدر اذيت و لجاجت مى ‏كردند، باز هم در قرآن فرمود: «انى فضلتكم على العالمين»؟

پاسخ : اول بايد مشخص شود معناى آيه چيست. در اين آيه خداوند قوم يهود زمان رسول اللَّه ‏صلى الله عليه وآله را خطاب قرار داده و نعمت‏هايى را كه به پدرانشان ارزانى داشته، يادآور می شود و آنها شامل وجود انبيا و كتب الهى در ميان قوم يهود و به حكومت رسيدن برخى از آنها و نظير آن می شود. [1] و ذكر اين نعمت‏ها براى آن است كه حجت الهى بر بنی ‏ اسراييل تمام شود و آنان دست از مخالفت با رسول خدا بردارند و كارشكنى نكنند. در دنباله آيه مورد تهديد صريح هم واقع شده اند: ...

مسلمانان چرا آيات قرآن را از قول پيامبر تفسير نمى ‏كنند؟ آيا پيامبر قرآن را تفسير نكرده است؟ اگر تفسير نكرده پس معلوم مى‏ شود كه نبايد قرآن تفسير شود

پاسخ : قرآن كريم خود در اين‏ باره مى‏فرمايد: «و لقد يسرَّنا القرآنَ للذكر فَهل من مدَّكر»؛[1] ما قرآن را براى اندرز پذيرى آسان ساختيم. آيا كسى هست كه اندرز پذيرد. بنابراين، قرآن براى بيدار سازى افراد هيچ دشوارى ندارد. ولى معناى آيه شريف اين نيست كه فهميدن همه مطالب قرآنى آسان است. زيرا اگر چنين باشد لازم بود كه هيچ گونه اختلافى در فهميدن معانى آيات قرآن ميان صحابه و تابعين و علما اسلام به وجود نيايد؛ در حالى كه گاهى در تفسير يك آيه نظرات فراوان و مختلفى حتى ميان صحابه و تابعين بوده است. قرآن در جايى ...

آياتى كه پيروان ديگر اديان را به پيروى از پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله و دين او دعوت نموده ‏اند كدامند؟

پاسخ : در قرآن كريم سه بار تعبير «يا اهل الكتاب» آمده است، كه محتواى قريب به اتفاق آن‏ها، دعوت به پذيرش اسلام، و سرزنش از سرباز زدن از آن است، كه به آن‏ها اشاره می گردد. برخى از آن‏ها دعوت به توحيد و يكتاپرستى اهل كتاب است، كه هدف مشترك تمام انبياء بوده كه در دسته اول نيز به آن اشاره شد. [1] در برخى ديگر فرمود: «قل يا اهل الكتاب لستم على شى‏ء حتى تقيموا التورات و الانجيل وما انزل اليكم من ربكم و ليزيدن كثيراً منهم ما انزل اليك من ربك طغياناً و كفراً فلاتاس على القوم ...

 كاتبان وحى چه كسانى هستند و آيا همه كاتبان از نظر صداقت و ايمان در يك حدّ و مرز بودند؟

پاسخ : در اينكه پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله در كار نوشتن وحى سعى بليغى داشتند و همگان به كار خواندن و نوشتن تشويق می ‏كردند شكى نيست. اما اينكه چه كسانى وحى را می ‏نوشته اند نياز به بررسى و تحقيق دارد. در اوايل بعثت در تمام قريش، تنها هفده نفر خواندن و نوشتن را می ‏توانستند.[1] و در مدينه از اين هم كمتر بوده [2] اما تشويق و دلگرمی پيامبر موجب شد بيش از چهل نفر كاتب وحى باشند. در شماره كاتبان وحى نيز اختلاف است. حافظ بن عساكر (م 571 ه) در تاريخ دمشق 23 نفر را ...

بزرگداشت حادثه كربلا موجب اهتمام به قرآن است يا بى اعتنايى به آن!؟

پاسخ : همه ما می ‏دانيم كه عاشورا تصادفى و خود به خود پديد نيامده است و قيام امام حسين‏ عليه السلام علل و عوامل بسيارى داشته است. يكى از علت‏ هايى كه باعث شد آن امام بزرگوار، فداكارانه، جان گرانقدرش را به خطر بياندازد و همراه با ياران ايثارگرش به شهادت برسد «دفاع از قرآن» بود. و می ‏دانيم كه حكومت زورگوى امويان در ادامه حركت رهبران فكرى و عملى خود، تلاش می ‏كرد تا مردم و جامعه اسلامی از قرآن فاصله بگيرند، چرا كه در صورت درك صحيح جامعه از پيامدهاى قرآن، ديگر نمی ‏توانستند بر جان و ...

صحبت كردن زن و مرد نامحرم با يكديگر از ديدگاه قرآن كريم چگونه است؟

پاسخ : اصل صحبت كردن از نظر شرعى مانعى ندارد و زن و مرد مى ‏توانند در حدّ معمول با يكديگر سخن بگويند همانطور كه قرآن كريم در بعضى از آيات به اينگونه موارد اشاره كرده است. در جريان حضرت موسى‏ عليه السلام و دختران حضرت شعيب مى‏ فرمايد: «قال ما خطبكما قالتا لانسقى حتى يصدر الرعاء و ابونا شيخ كبير» ؛ [1] موسى به آن دختران گفت: كار شما چيست؟ (و چرا گوسفندان خود را آب نمى ‏دهيد؟) گفتند ما آنها را آب نمى ‏دهيم تا چوپان‏ ها همگى خارج شوند و پدر ما پيرمرد كهنسالى است. (و قادر ...

آيا در قرآن تحريف صورت گرفته است؟

پاسخ : مشهور و معروف در ميان دانشمندان اسلامى و قاطبه انديشمندان اين است كه هيچ گونه تحريفى لفظى در قرآن صورت نگرفته است. و حتى كلمه يا حرفى نيز در آن كم يا زياد نشده است. از نظر علماى بزرگ و معروف شيعه، حتى تدوين آن كه در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله صورت گرفته، تغييرى نكرده،[1] و عدم تحريف آن بديهى است. [2] در رأس آنان افرادى مانند كاشف الغطا معتقدند ضرورت دين و مذهب و اجماع مسلمين بر تغيير نكردن كلام الهى است. مرحوم خوئى(ره) در البيان فى تفسير القرآن می ‏گويد: سخن از تحريف قرآن سخن ...

مقصود از هفت آسمان را توضيح دهيد؟

پاسخ : مفسران و دانشمندان اسلامى نظرات گوناگونى درباره آسمان‏هاى هفت گانه دارند كه عبارتند از: 1. بعضى آسمان‏هاى هفت گانه را همان سيارات هفت گانه (عطارد، زهره، مريخ، مشترى، زحل، ماه و خورشيد مى‏دانند). به عقيده دانشمندان فلكى قديم، اينها جزء سيارات بودند. 2. عده ‏اى معتقدند كه منظور از آسمان‏هاى هفت گانه، طبقات متراكم هواى اطراف زمين و قشرهاى مختلفى است كه روى هم قرار گرفته‏ اند. 3. برخى مى ‏گويند عدد هفت در اين جا به معناى عدد تعدادى و مخصوص نيست؛ بلكه مراد، عدد تكثيرى است كه به معناى تعداد زياد و فراوان است؛ مثلاً خداوند ...

پرسش : در قرآن كريم جند جا نام جن آمده است آيا امروزه جن وجود دارد يا از بين رفته است خواهشمند است مستند به قرآن پاسخ داده شود.

پاسخ : اطلاعاتى كوتاه درباره جنّ : در قرآن كريم 22 مورد كلمه جنّ و پنج مرتبه كلمه جَان بكار رفته ولى به معنى جنّ نيست و سوره هفتاد و دوم قرآن كريم نيز به نام جنّ است. كلمه جنّ در اصل به معنى پوشيده و مخفى است چون جنّ از نظرها مخفى است. اين كلمه درباره او بكار رفته و جَنين نيز از همين ماده است و به فرزند در رحم جنين گفته مى‏شود چون از نظرها مخفى است . اينك برخى از نكاتى كه از آيات قرآن كريم درباره جنّ بدست مى‏آيد: 1- جنّ موجودى است مانند انسان ...

چرا در قرآن نفس لوامه با الف و لام قسم آمده است؟

پاسخ : خداوند سبحان در قرآن كريم براى انسان سه نفس را نام برده است: 1- نفس امّاره: نفسى است كه انسان را به گناه فرمان مى ‏دهد و به هر سو مى ‏كشاند. خداوند در سوره يوسف مى‏ فرمايد:«و ما ابرى نفسى ان النفس لامارة بالسوء» ؛ من هرگز نفس خود را تبرئه نمى‏ كنم چرا كه نفس سركش همواره به بدي ها فرمان مى‏ دهد. 2- نفس مطمئنه: آن نفسى است كه بر اثر اطاعت و بندگى خداوند سبحان بدست مى‏ آيد كه در واقع انسان كنترل غرائز خويش در دست گرفته و به آرامش و سكينه درونى ...