• چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • الأربعاء، 16 ربيع ثاني 1442
  • Wednesday, 2 December 2020

پرسش: چه رابطه اى بين دنيا و آخرت وجود دارد؟

پاسخ : روايات معصومين‏ عليهم السلام، درباره دنيا و آخرت، تعبيرات مختلفى دارند. برخى از روايات دنيا و آخرت را مقابل هم و ضد هم معرفى مى‏ كنند؛ مانند روايتى از امير مؤمنان على‏ عليه السلام كه مى‏ فرمايد: «الدنيا و الاخرة عدوان متفاوتان و سبيلان مختلفان فمن احبَّ الدنيا و تولاها اَبْعَضَ الاخرة وعادها و هما بمنزلة المشرق و الغرب»؛[1] دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو جاده جداگانه ‏اند. كسى كه دنيا را دوست دارد و به آن عشق مى‏ورزد، آخرت را دشمن و با آن عداوت مى‏ورزد اين دو همچون مشرق و مغرب‏ اند. و در ...

پرسش: غرب در چه ابعادى از ما پيشرفته تر است؟

پاسخ : جنگهاى صليبى در قرون وسطى زمينه ‏اى ايجاد نمود تا اروپاييان با دنياى شرق و بويژه جهان اسلام آشنا شوند و در پى آن بتوانند دستاوردهاى علمى و پژوهشى شرق را به دست آورند و بدين‏سان روند علم‏گرايى و توجه به دانش و فن‏آورى در غرب قوت گرفت. با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتى روند پيشرفت غرب شتابنده شد و دنياى غرب توانست رفته رفته در بسيارى از زمينه ‏ها پيشى بگيرد. و اكنون مى‏توان اين پيشرفت را در ابعاد مختلفى بررسى نمود كه به نمونه‏ هايى از آن اشاره خواهد شد. البته پيشاپيش توجه به اين نكته ...

پرسش: آيا نويسندگان اهل سنت درباره فضايل حضرت على عليه السلام كتابى نوشته اند؟

پاسخ : درباره امام على ‏عليه السلام و فضايل آن حضرت تأليفات فراوانى توسط علماى عامه – اهل سنت – به رشته تحرير درآمده است كه مى‏ توان آنها را به چهار دسته تقسيم نمود: الف) كتابهايى كه درباره سيره نبوى و صحابه به صورت عام نوشته شده و در آنها مناقب پيامبر گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله و صحابه آن حضرت بيان شده و ضمن آن مناقب امام على‏ عليه السلام نيز بيان گرديده است كه مناقب آن حضرت حجم قابل ملاحظه ‏اى از اين كتاب ها را تشكيل مى‏ دهد و نمونه آن كتابهاى صحاح سته – ...

پرسش: نظر اهل سنت درباره حكومت بعد از پيامبر اكرم و همچنين زمان خلفا و در جامعه امروزى چيست؟ آنان درباره حكومت اسلامى امروز چه ديدگاهى دارند؟

پاسخ: اهل سنت براى حاكم اسلامى وجود هفت يا چهارده ويژگى را لازم مى‏ شمرند؛ مانند قرشى بودن و عدالت. برخى عدالت را شرط لازم نمى ‏دانند ولى پيروى از او را واجب مى‏ دانند و مى‏ گويند: هرگاه فردى حكومت را به دست گيرد، هر چند با ستم و گناه و فريب؛ بيعت با او و پيروى‏ اش واجب است. اين، عقيده بيش‏تر اهل سنت است، هر چند مى‏ گويند پيروى از او در معاصى جايز نيست؛ بر خلاف حنبليان كه معتقدند: پيروى در معصيت نيز لازم است و گناه آن بر عهده حاكم است. به هر تحليل، عموم ...

نظريه عدالت صحابه چيست ؟

پاسخ : نخست بايد معناى «عدالت و صحابه» روشن شود و آن گاه با مراجعه به كتاب، سنت و تاريخ دلايل درستى يا نادرستى اين نظريه را به دست آورد و سپس نظر شيعه و سنى را مورد بررسى قرار داد. «عدالت صحابه» از معتقدات اساسى اهل سنت است و درباره آن می گويند: من العقائد الاساسية لدى‏ السنة، هى من معتقدات المتفق عليها عند السنة. ابن همام، نووى، سفارينى، ابن عبد البر، ابن حجر، آمدى و عسقلانى، با نظرات مشابه می گويند : اعتقاد اهل سنت و جماعت تزكيه جميع صحابه است، بدين گونه كه همه آنان عادل هستند. ...

مهم‏ترين كتاب‏هاى اعتقادى و فقهى درسى مدارس علميه اهل سنت چيست؟

پاسخ : الف – علم حديث صحاح سته عبارت است از: 1. صحيح بخارى، تأليف ابوعبدالله محمد بن ابراهيم (متولد 194 ه ق در بخارا و متوفاى 256 ه ق در سمرقند)؛ 2. صحيح مسلم، تأليف ابوالحسن مسلم بن حاج بن مسلم قشيرى (نيشابورى متولد 206ه ق و متوفاى 262 ه ق در نيشابور) كه احاديث آن را 12000 و برخى 7275 حديث گفته ‏اند؛ 3. سنن ابى‏ داود، تأليف سليمان بن اشعث سيستانى، معروف به ابوداود (متوفاى 275 ه ق در بصره)؛ 4. سنن ابن ماجه، تأليف محمد بن يزيد بن ماجه قزوينى (متوفاى 272 ه ق در قزوين)؛ ...

چرا شيعه جزء غلات محسوب مى‏ شود؟ ادله آن چيست؟ وجه افتراق آنها با ما چيست؟

پاسخ : اگر فردى كه مخلوق خداست، خود را خدا بداند و كسانى اشيايى را به عنوان خدا معرفى نمايند و يا افرادى پيغمبر خود يا هر شخصى را به خاطر خصوصيات والايى، فرزند خدا قلمداد نمايند معيار توحيد و يكتاپرستى را ناديده گرفته اند؛ كما اين كه فرعون و يهوديان و مسيحيانى كه عزيز و مسيح را فرزند خدا دانستند و با غلوى كه مرتكب شدند، اساسى‏ ترين اصل مذهب يعنى توحيد را مورد استحاله خويش قرار دادند. در بينش اسلامى هم اگر يك عقيده دينى، حقانيت دين حقى كه برخاسته از قرآن و سنت است را ناديده بگيرد ...

فرقه ‏هاى مهم فقهى و كلامى اهل سنت در افغانستان، آسياى ميانه، تركيه، جنوب شرق آسيا كدامند؟

پاسخ : 1. افغانستان مسلمانان 98% جمعيت افغانستان را تشكيل مى ‏دهند. تركيب جمعيتى مذاهب اسلامى از افغانستان بدين صورت است: الف) اهل سنت: نزديك به 70% مسلمانان افغانستان، سنى ‏اند، كه بيش‏ترشان حنفى مى‏ باشند. [1] ابوحنيفه پيشواى حنفى‏ ها، اهل كابل بود. [2] در قانون اساسى سال 1931 م، شريعت حنفى به عنوان مذهب رسمى كشور شناخته شد. در قانون اساسى مدون 1977 م، اسلام به عنوان دين كشور شناخته شد و نامى از احناف نبود. در سال 1978 م، پس از به قدرت رسيدن حزب كمونيست، جمعيت دموكراتيك خلق افغانستان رسماً مخالفت خود را با دين اسلام ...

ناصبى ‏ها چه كسانى هستند؟ آيا اكنون ناصبى وجود دارد؟

پاسخ : كلمه نصب در لغت، به معناى اظهار داشتن چيزى، درد، بلا و شر است.[1] نصب به معناى عداوت امير المؤمنين‏ عليه السلام استعمالى است به حذف متعلق كه عداوت باشد. [2] بعضى از لغويون، نواصب را به قومى معنا كرده‏ اند كه معتقد به بغض ورزيدن به على‏ عليه السلام باشند. [3] فقيهان شيعه در معناى ناصبى اختلاف نظر دارند. بيش‏تر فقيهان كسى را كه اظهار عداوت نسبت به اهل بيت ‏عليهم السلام نمايد، ناصبى می نامند. بنابر فتواى بعضى فقيهان معاصر، اظهار عداوت و بغض نسبت به على‏ عليه السلام موجب ناصبى شدن نمى ‏شود، بلكه ناصبى ...

چرا امامت به صورت موروثى قرار گرفت؟

پاسخ : امامت از منظر شيعه، منصبى است كه از جانب خداوند متعال و توسط رسول خداصلى الله عليه وآله به جمعى خاص – 12 تن – واگذار شده و هيچ شباهتى به خلافت‏هاى موروثى كه در آن يك نفر به قهر و غلبه سلسله ‏اى را نابود كرده و به پادشاهى می پردازد و پس از او فرزندانش سلطنت می كنند، ندارد. بنابر نظر شيعه، امام از همه مردم عالم‏تر و عادل‏تر و پرهيزكارتر و شجاع‏تر است و نسبت به هيچ مسأله و موضوعى جهل ندارد و ناآگاه نيست و در هيچ عصر و زمانى مثل و مانند ندارد. ...