• سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
  • الثلاثاء، 18 رجب 1442
  • Tuesday, 2 March 2021

پرسش: مردم سالارى در حكومت امام على عليه السلام چگونه بود؟

“پاسخ : يكى از مسايل بنيادين در هر حكومتى، نوع پيوند ميان دولت با ملت است. اين پيوند از دو جهت قابل بررسى است: 1. در اصل تشكيل حكومت و نحوه پيدايش آن؛ 2. در نوع برخورد و تعامل ميان حكومت و مردم. در جهت نخست به طور خلاصه می ‏توان گفت: در فقه و فرهنگ اسلامی ، بررسى منشأ حكومت و ملاك مشروعيت دولت، اساسى ‏ترين مباحث فلسفه سياسى اسلام است. از آنجا كه خداوند، خالق و صاحب اختيار آفريدگان است، هيچ كس جز او سزاوار حكومت بر بندگانش نيست، مگر آنان كه به اراده و هدايت خود او ...

پرسش :تقوا را از ديدگاه امام على عليه السلام تعريف كنيد؟

” پاسخ : واژه تقوا در فرهنگ اسلامى، يكى از شايع‏ترين واژگان است. اين واژه در قرآن كريم، هم به صورت اسمى و هم فعلى، بسيار به كار رفته است و شايد بتوان گفت، به همان اندازه كه از ايمان و عمل نام برده شده، يا از نماز و زكات سخن رفته، از تقوا نيز سخت به ميان آمده است. در نهج‏ البلاغه نيز از جمله مفاهيمى كه بسيار بر آن تأكيد و بدان سفارش شده، موضوع تقواست. در اين كتاب شريف خطبه‏ اى طولانى و بسيار معروف به نام خطبه همّام وجود دارد كه حضرت آن را در پاسخ ...

پرسش : آيا كسى كه به درجه ايمان قطعى برسد باز هم بايد عبادات ظاهرى را انجام دهد؟ چرا؟

” پاسخ : عبادت و پرستش خداوند يكتا و ترك پرستش هر موجود ديگر، يكى از اصول تعليمات پيامبران الهى است و تعليمات هيچ پيامبرى از آن خالى نبوده است. در دين مقدس اسلام نيز عبادت، يكى از اركان تعليمات است. ولى براى اثبات يا نفى لزوم انجام آن در مراحل مختلف ايمان، در آغاز بايد به تعريف صحيح ايمان و عبادت دست يافت. تعريف ايمان: ايمان عبارت است از اعتقاد قلبى به يك چيز و التزام عملى به آن. علامه طباطبائى می ‏ گويد: «ايمان مجرد علم به يك شى‏ء نيست بلكه التزام به مؤداى آن – آن چه ...

پرسش : چرا در حكومت اسلامى زنان نمى توانند هدايت و رهبرى جامعه را به عهده گيرند؟

“پاسخ : انديشمندان سياسى اسلام براى حكومت و رهبرى جامعه اسلامى شرايطى را لازم مى‏دانند كه برخى از اين شرايط مستند به روايات و احاديث است و برخى ديگر برادله عقلى تاكيد دارد. يكى از اين شرايط، مرد بودن است كه در مورد آن ادله مختلفى مطرح شده است. سابقه طرح مسأله شرايط حاكم اسلامى به قرن دوم هجرى يعنى سرآغاز تدوين انديشه‏ هاى سياسى اسلام باز مى‏گردد و از آن زمان تا عصر حاضر – 100 ساله اخير – علماى شيعى و سنى مذهب بر مرد بودن حاكم جامعه اسلامى تأكيد داشته‏ اند. ابن حزم اندلسى در كتاب الفصل ...

پرسش : چرا انسانها حق ندارند به جز دين اسلام، دين ديگرى را انتخاب كنند؟ آيا دين، آزادى انسان را از بين نمى برد؟

  پرسش پرسش : چرا انسانها حق ندارند به جز دين اسلام، دين ديگرى را انتخاب كنند؟ آيا دين، آزادى انسان را از بين نمى ‏برد؟   پاسخ پاسخ : سازندگان قطعات ماشين آلات و دستگاههاى صنعتى از كيفيت وسيله‏ هاى مورد ساخت خويش اطلاع كافى داشته و مى ‏دانند محل و جايگاه هر قطعه كجاست و امكان ندارد هر قطعه را با قطعه ديگرى كه قابليت آن را ندارد تعويض كنند و الا به هدف آفرينش دستگاه خود نمى ‏رسند. به تعبير ديگر براى ساخت و راه اندازى يك ماشين صنعتى، راه و شيوه خاص وجود دارد تا دستيابى ...

پرسش: اگر خدا سرنوشت هر كسى را مى داند پس آيا سرنوشت هر كس از قبل معلوم نشده است كه چگونه انسانى باشد؟

“پاسخ : بدون ترديد هيچ امرى بر خداوند آگاه و دانا پوشيده و ناشناخته نيست و براى ذات مقدس خداوند زمان مطرح نيست، بلكه خداوند همه چيز را از ازل و پيش از آنكه حادث شود مى ‏داند ولى دانستن او باعث نمى‏ شود كه انسان اختيار و قدرت و اراده انجام كارها را نداشته باشد بلكه انسان طبق خواست و ميل دروني اش به سعادت يا شقاوت خواهد رسيد. البته ذكر اين نكته الزامى است كه در تمامى مراحل زندگى انسان از امدادهاى الهى – به طور عام و خاص – برخوردار است و همواره مسأله مهم و كليدى ...

پرسش : آيا ابوطالب پدر امام على عليه السلام مسلمان و مؤمن بوده است؟

“پاسخ : ايمان و اسلام حضرت ابوطالب آشكارتر از آن است كه نياز به بيان داشته باشد، با اينحال برخى از سخنان علما و شواهد و دلايلى كه در اين زمينه وجود دارد بيان مى‏گردد: 1 – اهل بيت عصمت و طهارت و همگى شيعيان اتفاق نظر دارند كه حضرت ابوطالب از جمله مؤمنان و مسلمانان بوده، و حتى در برخى از احاديث نقل شده كه ايشان از جمله اوصيا بوده و نور چهره ايشان در قيامت از هر نورى جز نور رسول خدا، ائمه اطهار و فاطمه زهراعليهم السلام درخشان‏تر است . [1] 2 – ابن ابى الحديد در ...

پرسش: چه رابطه اى بين دنيا و آخرت وجود دارد؟

پاسخ : روايات معصومين‏ عليهم السلام، درباره دنيا و آخرت، تعبيرات مختلفى دارند. برخى از روايات دنيا و آخرت را مقابل هم و ضد هم معرفى مى‏ كنند؛ مانند روايتى از امير مؤمنان على‏ عليه السلام كه مى‏ فرمايد: «الدنيا و الاخرة عدوان متفاوتان و سبيلان مختلفان فمن احبَّ الدنيا و تولاها اَبْعَضَ الاخرة وعادها و هما بمنزلة المشرق و الغرب»؛[1] دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو جاده جداگانه ‏اند. كسى كه دنيا را دوست دارد و به آن عشق مى‏ورزد، آخرت را دشمن و با آن عداوت مى‏ورزد اين دو همچون مشرق و مغرب‏ اند. و در ...

پرسش: غرب در چه ابعادى از ما پيشرفته تر است؟

پاسخ : جنگهاى صليبى در قرون وسطى زمينه ‏اى ايجاد نمود تا اروپاييان با دنياى شرق و بويژه جهان اسلام آشنا شوند و در پى آن بتوانند دستاوردهاى علمى و پژوهشى شرق را به دست آورند و بدين‏سان روند علم‏گرايى و توجه به دانش و فن‏آورى در غرب قوت گرفت. با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتى روند پيشرفت غرب شتابنده شد و دنياى غرب توانست رفته رفته در بسيارى از زمينه ‏ها پيشى بگيرد. و اكنون مى‏توان اين پيشرفت را در ابعاد مختلفى بررسى نمود كه به نمونه‏ هايى از آن اشاره خواهد شد. البته پيشاپيش توجه به اين نكته ...

پرسش: آيا نويسندگان اهل سنت درباره فضايل حضرت على عليه السلام كتابى نوشته اند؟

پاسخ : درباره امام على ‏عليه السلام و فضايل آن حضرت تأليفات فراوانى توسط علماى عامه – اهل سنت – به رشته تحرير درآمده است كه مى‏ توان آنها را به چهار دسته تقسيم نمود: الف) كتابهايى كه درباره سيره نبوى و صحابه به صورت عام نوشته شده و در آنها مناقب پيامبر گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله و صحابه آن حضرت بيان شده و ضمن آن مناقب امام على‏ عليه السلام نيز بيان گرديده است كه مناقب آن حضرت حجم قابل ملاحظه ‏اى از اين كتاب ها را تشكيل مى‏ دهد و نمونه آن كتابهاى صحاح سته – ...