• سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
  • الثلاثاء، 18 رجب 1442
  • Tuesday, 2 March 2021

پرسش : چرا در محاكم قضايى، اينقدر نسبت به زنان ظلم مى شود و قانونى متناسب و منطبق با زمان براى زنان وضع نمى شود؟ به ويژه آن كه قانون طلاق كه در كشور ما با توجه به ظلم هاى علنى و بارزى كه توسط مردان صورت مى گيرد، قانونى كارگشا نيست؟

پاسخ “پاسخ : بى ترديد، نيمی از جمعيت بشر، تن ها به علت جنسيت خود، در طول تاريخ، در ميان بسيارى از ملل، از عقب مانده ‏ترين قبايل، تا جوامعى كه مدّعى پيشرفته‏ ترين نظام هاى سياسى و حقوقى هستند، در بسيارى از ابعاد همچون ازدواج، تحصيل، زندگى خانوادگى، اشتغال، حقوق اجتماعى و سياسى و غير آن، مورد انواع ستم ها، تحقير ها و تبعيض ها واقع شده‏ اند. البته اين ظلم ها و ناراستي ها در حق زنان همواره از منشأ واحدى سرچشمه نگرفته بلكه زائيده علل گوناگونى چون سوء استفاده از ضعف جسمانى زن و قدرت مردان در ...

پرسش: چرا در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران هيچ ماده اى درباره اهل سنت وجود ندارد؟

“پاسخ : برخورد قانون اساسى تمامی كشورها با دين و مذهب از سه حالت خارج نيست؛ يعنى در يك قانون اساسى ممكن است قيد دين و مذهب به يكى از شكلهاى سه گانه زير آورده شود: 1 – قانون اساسى در نظامهاى سياسى غير مذهبى؛ در اين نوع نظامهاى سياسى، دين و مذهب هيچگونه نقش تعيين كننده‏اى در رژيم سياسى، سازمانها و قواى عاليه ندارد و نقش رسمی مذهب در هيچ يك از زمينه ‏هاى زمامدارى مشاهده نمی ‏شود. در اين نظامها در هيچ اصلى از اصول قوانين اساسى، هيچ گونه ذكرى از مذهب و دين نمی ‏شود بلكه تأكيد ...

پرسش : چرا در حكومت اسلامى زنان نمى توانند هدايت و رهبرى جامعه را به عهده گيرند؟

“پاسخ : انديشمندان سياسى اسلام براى حكومت و رهبرى جامعه اسلامى شرايطى را لازم مى‏دانند كه برخى از اين شرايط مستند به روايات و احاديث است و برخى ديگر برادله عقلى تاكيد دارد. يكى از اين شرايط، مرد بودن است كه در مورد آن ادله مختلفى مطرح شده است. سابقه طرح مسأله شرايط حاكم اسلامى به قرن دوم هجرى يعنى سرآغاز تدوين انديشه‏ هاى سياسى اسلام باز مى‏گردد و از آن زمان تا عصر حاضر – 100 ساله اخير – علماى شيعى و سنى مذهب بر مرد بودن حاكم جامعه اسلامى تأكيد داشته‏ اند. ابن حزم اندلسى در كتاب الفصل ...

آيا از ابوحنيفه در رابطه با امر به معروف و نهى از منكر، ترغيب به جهاد و دفاع در زمان حيات و بعد از آن، اثر يا آثار و نوشته ‏اى، روايتى هست يا نه؟

پاسخ : ابوحنيفه يكى از شخصيت هايى است كه به مسئله امر به معروف و نهى از منكر و مبارزه با منكرات اهميت بسيارى می ‏ داد؛ بخصوص آنجا كه منكر از مسائل سياسى و حكومتى باشد او شدت بيشترى به خرج می ‏داد زيرا نيك می ‏دانست كه منكرات سياسى می ‏تواند بسيارى از منكرات ديگر را نيز بدنبال داشته باشد. هنگاميكه زيد بن على بن زين العابدين بخاطر ظلم و جنايات امويين در عصر هشام بن عبد الملك در سال 121ه.ق قيام كرد، ابوحنيفه اين قيام كه عليه منكرات جامعه آن روز بود آنرا تأييد كرد و در ...

 فلسفه استفاده از مُهر براى نماز چيست؟ و اگر نباشد، آيا نماز دچار اشكال مى‏ شود؟ در كشورهاى عربى، بيشتر مردم بدون مهر نماز مى‏ خوانند، چگونه است؟ حتى حجاج كه به زيارت خانه خدا مى‏ روند، آنجا بدون مهر نماز مى‏ خوانند و به رهبران سنى اقتدا مى‏ كنند و نماز مى‏ خوانند و شيعه و سنى همه با هم در آن جا نماز جماعت مى‏ خوانند، چگونه است؟

پاسخ : سؤال فوق در واقع دو پرسش است: يكى درباره علت استفاده از مهر و سبب استفاده نكردن بيشتر مردم عرب زبان از آن است و ديگرى درباره اقتداى شيعه به سنى در مسجدالحرام می باشد. و اما پاسخ‏ها: از نظر شيعه، بايستى بر زمين و چيزهايى غير خوراكى و غير پوشاكى كه از زمين می رويد، سجده كرد. و منظور از خواركى، چيزهايى است كه طبق عادت، خام يا پخته آنها خورده می شود. در روايتى از هشام بن حكم آمده است، از امام صادق‏ عليه السلام پرسيدم: «اَخبِرنى عَمّا يَجُوزُ السُّجودُ عَلَيهِ وَ عَمّا لا يجوزُ. قال‏عليه ...

مهم‏ترين كتاب‏هاى اعتقادى و فقهى درسى مدارس علميه اهل سنت چيست؟

پاسخ : الف – علم حديث صحاح سته عبارت است از: 1. صحيح بخارى، تأليف ابوعبدالله محمد بن ابراهيم (متولد 194 ه ق در بخارا و متوفاى 256 ه ق در سمرقند)؛ 2. صحيح مسلم، تأليف ابوالحسن مسلم بن حاج بن مسلم قشيرى (نيشابورى متولد 206ه ق و متوفاى 262 ه ق در نيشابور) كه احاديث آن را 12000 و برخى 7275 حديث گفته ‏اند؛ 3. سنن ابى‏ داود، تأليف سليمان بن اشعث سيستانى، معروف به ابوداود (متوفاى 275 ه ق در بصره)؛ 4. سنن ابن ماجه، تأليف محمد بن يزيد بن ماجه قزوينى (متوفاى 272 ه ق در قزوين)؛ ...

فرقه ‏هاى مهم فقهى و كلامى اهل سنت در افغانستان، آسياى ميانه، تركيه، جنوب شرق آسيا كدامند؟

پاسخ : 1. افغانستان مسلمانان 98% جمعيت افغانستان را تشكيل مى ‏دهند. تركيب جمعيتى مذاهب اسلامى از افغانستان بدين صورت است: الف) اهل سنت: نزديك به 70% مسلمانان افغانستان، سنى ‏اند، كه بيش‏ترشان حنفى مى‏ باشند. [1] ابوحنيفه پيشواى حنفى‏ ها، اهل كابل بود. [2] در قانون اساسى سال 1931 م، شريعت حنفى به عنوان مذهب رسمى كشور شناخته شد. در قانون اساسى مدون 1977 م، اسلام به عنوان دين كشور شناخته شد و نامى از احناف نبود. در سال 1978 م، پس از به قدرت رسيدن حزب كمونيست، جمعيت دموكراتيك خلق افغانستان رسماً مخالفت خود را با دين اسلام ...

اگر در مجلسى گناهانى چون غيبت و يا دروغ رواج داشته باشد و ما نتوانيم تذكر دهيم، چه كارى بايد انجام دهيم؟

پاسخ : مجلس گناه، جايى است كه گناهى در آن به صورت گفتارى يا كردارى صورت می گيرد، چه افراد حاضر كم باشند يا زياد. از اين روى نبايد پنداشت كه مجلس گناه منحصر به مجالس مهمانى و ضيافت و عروسى و نظير آن است؛ حتى اگر جز فرد گنهكار و يكى از مؤمنين كس ديگرى نباشد، به محدوده ‏اى كه كار خلاف در آن صورت می گيرد، مجلس گناه گويند. اينك در پاسخ به پرسش فوق می گوييم: حضور در مجلس گناه، تأييد ضمنى گناه محسوب می شود، و علاوه بر شكسته شدن محرمات الهى و بى‏ادبى در مقابل ...

هدف و مقصود از تعيين مهريه چيست؟ آيا در منابع شيعه و اهل سنت در اين زمينه مطلبى آمده است، يا خير؟

پاسخ: قرآن كريم در اين‏ باره می فرمايد: «وَ اتو النّساء صَدقاتهنّ نحلة فَانْ طِبنَ لَكُمْ عَن شى‏ءِ منهُ نَفْساً فكُلُوه هَنيئاً مَرئياً»؛[1] و مهريه زنان را (به طور كامل) به عنوان يك بدهى (يا يك عطيه) به آنها بپردازيد و اگر آنها با رضايت چيزى از آن را به شما بخشيدند آن را حلال و گوارا مصرف نماييد. در تفسير نمونه چنين آمده است: در عصر جاهليت نظر به اين كه براى زنان ارزشى قائل نبودند غالباً مهر را كه حق مسلم زن بود در اختيار اولياى آنها قرار می دادند و آن را ملك مسلم آنها می دانستند. ...

زمانى كه رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله در جاهايى از قرآن به كارى امر يا نهى شده ‏اند آن اوامر و نواهى مخصوص خود آن حضرت است يا امت را نيز شامل مى ‏شود؟

پاسخ : رسول گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله هم مانند بقيه مسلمانان مورد خطاب شارع و مأمور به اوامر الهى و مورد نهى از نواحى حق تعالى است و بديهى است آن حضرت اين اوامر و نواحى را به نحو احسن و اكمل اطاعت می كردند ولى آن چه از در خصوص رسول خدا نقل شده آن است كه بعضى اوامر و نواهى اختصاص ويژه ‏اى به آن حضرت داشته است از آن جمله: نماز شب (قيام الليل) كه مى ‏گويند بر حضرت واجب بوده. تفسير درّالمنثور می گويد: لمّا نزلت «يا ايها المزمّل قم الليل الا قليلاً» مكث ...