• شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۹
  • السبت، 15 رجب 1442
  • Saturday, 27 February 2021

آيا هنگام روزه در ماه رمضان مى توان با خميردندان مسواك كرد؟

پاسخ: از نظر شيعه مسواك كردن به وسيله چوب خشك مستحب است و به ‏وسيله چوب تر كراهت دارد. مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه اشكال ندارد ولى در هر صورت بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود. [1] روزه ‏دار بايد مراقب باشد كه اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به داخل دهان كرد، رطوبت آن را فرو نبرد، چون با فرو بردن آن روزه اش باطل مى‏شود. از نظر احناف نيز استفاده از مسواك چه به صورت مرطوب و چه خشك اشكالى ندارد البته به شرط اينكه چيزى به حلق و داخل ...

گفته مى شود مَحْرَم كسى است كه نمى شود با او ازدواج كرد، پس چرا لفظ محرم در مورد همسر به كار برده می شود در حالى كه محرميت ايشان با محارم نسبى، سببى و رضاعى فرق دارد؟

پاسخ : در اصطلاح فقها محرم به كسى گفته مى ‏شود كه ازدواج با او حرام است و لازم نيست شخص خودش را از محارم بپوشاند؛ از قبيل: مادر، خواهر، مادر رضاعى، مادر زن و … لكن در بين مردم به كسانى محرم گفته مى‏ شود كه لازم نيست خودشان را از مردى كه با او محرمند بپوشانند، بدين جهت لفظ محرم را در مورد همسر هم به‏ كار مى ‏برند هرچند همسر جزء محارم فقهى نمى ‏باشد و از اين جهت شوهر با او ازدواج كرده است.

پرسش : چرا اهل سنت در وضو پاهاى خود را مى شويند اما شيعيان پاهاى خود را نمى شويند و مسح مى كنند؟

پاسخ : پيش از پرداختن به جواب توجه به چند نكته لازم است: 1 – همه مسلمانان اعم از شيعه و سنى در صدد عمل به كتاب خدا و سنت پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم هستند و اگر در مواردى بين مسلمانان اختلاف وجود دارد، به دليل اختلاف در برداشت ها است. 2 – امروزه عموم اهل سنت معتقد به شستن پا در وضو هستند، اما فخر رازى در ذيل آيه «فاغسلوا وجوهكم…» مى‏ گويد پيرامون شستن و مسح پا در وضو چهار نظر وجود داشته است. الف) لزوم شستن پا؛ ب) لزوم مسح؛ ج) اختيار بين مسح و ...

پرسش : آيا نگاه به معلمان مرد و سخنرانى آنان براى زنان جايز است؟

پاسخ : 1 – نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم جايز نيست، اما نگاه به صورت و دست ها تا مچ اگر بدون قصد لذت باشد، اشكالى ندارد. همچنين سخنرانى براى زنان با رعايت تمام جهات شرعى اشكالى ندارد. 2- زنان مسلمان و با ايمان بايد تلاش نمايند كه از نگاه‏ هاى غير لازم به مردان خوددارى كنند، همان گونه كه در روايتى از حضرت زهرا (س) نقل شده است كه به خاطر اين كه چشمشان به نامحرم نيفتد از اتاقى كه در آن مردى نابينا وجود داشت بيرون رفتند.”

كسانى كه بچه دار نمى شوند و بچه اى را به فرزندى مى پذيرند و شناسنامه كودك را نيز به نام خودشان می گيرند آيا در آينده نسبت به مسايل محرميت با فرزند خوانده خود مشكلی نخواهند داشت؟

پاسخ : اگر خانواده ‏اى كودك يتيمى را به فرزندى بپذيرد، ثواب زيادى نصيب آنان مى‏ شود، چون در اسلام پيرامون رسيدگى و سرپرستى يتيم توصيه‏ هاى فراوانى شده است، ولى محرميّت به وسيله يكى از راه هاى زير حاصل مى ‏شود. 1 – از طريق ولادت – ارتباط نسبى – ؛ 2 – از طريق ازدواج – ارتباط سببى – ؛ 3 – از طريق رضاع و يا شيرخوارگى كه به ارتباط رضاعى معروف است و آن عبارت از شير دادن با شرايط خاص است. اما فرزندخواندگي، در رديف هيچ‏يك از طرق محرميت نيست؛ لذا چنانچه كودك، پسر باشد ...

اگر كسى را مادرش در حال خواندن نماز صدا كند آيا او بايد نماز را بشكند؟ و اگر نماز را شكست چه حكمى دارد؟

پاسخ : شكستن و قطع نماز از روى اختيار و بدون عذر، طبق نظر فقهاى مذاهب پنج‏گانه اسلامى – اعم از شيعه و سنى – حرام و مبطل نماز است. البته در مواردى مى‏ توان نماز واجب – فرض- را به هم زد و آن در جايى است كه براى حفظ جان و جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى باشد. از اين رو تنها با صدا زدن مادر، نمى ‏توان نماز را شكست؛ هر چند پيرامون احترام به پدر و مادر در شرع مقدس اسلام سفارش هاى فراوانى شده است. [1] پاورقي [1] تحرير الوسيله، ج 1، ص 162 و ...

پرسش : آيا هنگام ذبح حيوانات گفتن عبارت «بسم الله» لازم است ؟ و نيز حكم ذبيحه غير مسلمان چيست؟

پاسخ : ذكر نام خدا به هنگام ذبح نزد عموم مسلمين – به غير از شافعيه كه آن را مستحب مى‏ دانند – واجب است و ترك عمدى آن موجب حرمت گوشت ذبيحه مى ‏گردد ولى فراموشى آن باعث حرمت نمى ‏شود. اما حيوانى را كه كفار ذبح كرده باشند از نظر اهل سنت، چنانچه اهل كتاب نام غير خدا را بر ذبيحه نبرند؛ مانند بِاسْمِ الْمَسيحِ يا بِاسْمِ الْمَرْيَمِ، حلال است. البته حنابله در مورد اهل كتاب اين امر را مشروط به آن مي دانند كه ذبح كننده نام خدا را ببرد و در صورتى كه ندانيم اسم خدا ...

آيا خوردن ملخ و گوشت خرگوش و روباه حلال است؟

پاسخ : خوردن ملخ از نظر تمامى مذاهب اسلامى حلال است [1] و البته تزكيه آن شرايط خاصى دارد كه در جاى خود بيان شده است. گوشت خرگوش از نظر شيعه حرام،[2] و از نظر مذاهب اهل سنت حلال است. [3] گوشت روباه از نظر مالكيه و شافعيه حلال [4] و از نظر شيعه، احناف و حنابله حرام مى‏ باشد. [5] البته در زمينه حيوانات حلال گوشت و حرام گوشت در ميان مذاهب اسلامى اختلافات زيادى مشاهده مى ‏شود. پاورقي “[1] موسوعه الفقه الاسعدي، معروف به موسوعه جمال عبد الناصر ، ج 13 – 14 ، ص 272. [2] تحرير ...

آيا سر بريدن حيوان در مقابل افراد جايز است؟

پاسخ : سر بريدن حيوانات در مقابل اشخاص، چنانچه كسى كه حيوان را ذبح مى‏ كند، نيت پرستش آن شخص را داشته باشد قطعاً شرك و حرام است و يكى از احتمالات در آيه شريفه “”وَ ما اُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِاللَّهِ”” چنين موردى است. ولى اگر حيوان را ذبح مى‏ كند جهت صدقه دادن و يا شكرانه رسيدن عزيزى از عزيزان باشد و به هنگام ذبح نام خدا برده شود، مانعى ندارد؛ هم چنان كه در هنگام تولد فرزند، ازدواج و يا بازگشت حجّاج براى خدا قربانى انجام مى ‏دهند. پس آنچه از نظر بيشتر فقها حرام است اين است كه ...

آيا روزه كسى كه آمپول تزريق كند، استفراغ نمايد و يا بينى او خون ريزي كند،باطل مىشود؟

پاسخ : 1- در مورد تزريق آمپول، احناف مى‏ گويند: هرچيزى كه مفيد اصلاح بدن باشد و از راه حلق و بينى وارد معده، شكم و مغز شود، مفسد روزه است. بنابراين داروهايى كه به وسيله آمپول تزريق مى‏ شوند گرچه مفيد اصلاح بدن باشد، چون از راه غير حلق و بينى وارد بدن مى‏ شوند، مبطل روزه نمى‏ باشند. از نظربعض علماى شيعه بايد از استعمال آمپول در صورتى كه جاى غذا به كار رود خوددارى شود. در اين خصوص امام خمينى (ره) مى‏ فرمايند: «احتياط واجب آن است كه روزه‏ دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا ...