• سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
  • الثلاثاء، 18 رجب 1442
  • Tuesday, 2 March 2021

پرسش: آيا مى توان توانايی هاى خاصى را از راههاى غير دينى مانند يوگا، به دست آورد؟

“پاسخ : در يك نگاه كلى، می ‏توان حوادث جهان را به دو دسته كلى تقسيم نمود: 1- حوادث عادى و طبيعى؛ 2- حوادث خارق‏ العاده . حوادث خارق ‏العاده و يا شگفت، رويدادهايى است كه بر خلاف جريان عادى امور باشد كه از نظر علم امروز، جبرى، عِلّى، و اجتناب ناپذيراند . برجسته ‏ترين نمونه امور خارق العاده، معجزه است كه در همه اديان الهى و حتى غير الهى جهان سابقه دارد و متدينان به اديان، وقوع آنها را باور دارند. معجزه به اذن و اراده خداوند، براى تأييد نبوت پيامبران‏ عليهم السلام و اثبات راستى دعوت آنان نيز ...

پرسش: چرا اسلام، روابط دختر و پسر را محدود كرده است؟

“پاسخ : ترديدى نيست كه يكى از نيرومندترين غرايز بشر، غريزه جنسى است. قدرت اين غريزه تا آنجاست كه پاره ‏اى روانشناسان در نظريه‏اى افراطى اعلام كرده‏اند كه همه تلاش ها و آرزو ها و كوشش هاى آدمی بطور مستقيم يا غيرمستقيم از اين غريزه سرچشمه می ‏گيرد. حال با توجه به اين واقعيت، طبيعى است كه دين اسلام به عنوان كامل‏ترين آيين الهى، براى اين غريزه وجودى انسان، حدود و حقوقى را معيّن كرده است. در نگاه نخست به نظر می ‏رسد كه براى نحوه ارتباط و معاشرت ميان زن و مرد دو راه بيشتر متصور نباشد؛ ارتباط و ...

پرسش: اگر كسى مطمئن باشد روابط او با جنس مخالف موجب گناه نخواهد شد، باز هم لازم است روابطش با جنس مخالف محدود باشد؟

“پاسخ : غريزه جنسى و ميل به جنس مخالف، تمايلى است بسيار نيرومند و ريشه دار كه در نهاد هر بشرى وجود داشته و ناگفته پيداست كه وجود اين غريزه تنها براى لذت بردن و كامجويى نيست، بلكه اثر وجودى اين غريزه بر مبناى نظام حكيمانه الهى، براى توليد نسل و بقاى نوع بشر است. به طور طبيعى، هر دختر و پسرى كه به حد بلوغ می ‏رسد، كشش باطنى نسبت به جنس مخالف در خود احساس می ‏كند و اين كشش و جاذبه نامريى، با گذشت زمان و بارور شدن قواى جوانى، به تدريج به تمايلى شديد تبديل می ...

پرسش: چرا در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران هيچ ماده اى درباره اهل سنت وجود ندارد؟

“پاسخ : برخورد قانون اساسى تمامی كشورها با دين و مذهب از سه حالت خارج نيست؛ يعنى در يك قانون اساسى ممكن است قيد دين و مذهب به يكى از شكلهاى سه گانه زير آورده شود: 1 – قانون اساسى در نظامهاى سياسى غير مذهبى؛ در اين نوع نظامهاى سياسى، دين و مذهب هيچگونه نقش تعيين كننده‏اى در رژيم سياسى، سازمانها و قواى عاليه ندارد و نقش رسمی مذهب در هيچ يك از زمينه ‏هاى زمامدارى مشاهده نمی ‏شود. در اين نظامها در هيچ اصلى از اصول قوانين اساسى، هيچ گونه ذكرى از مذهب و دين نمی ‏شود بلكه تأكيد ...

پرسش : آيا مطبوعات مى توانند در روند اصلاحطلبى مؤثر باشند؟

“پاسخ : واژه اصلاح نقطه مقابل فساد است و اگر مطبوعات در راستاى تحقق آرمانهاى اسلامى و اجراى حدود و قوانين الهى گام بردارند و زمينه ساز اصلاحاتى كه مورد نظر قرآن مجيد و اهل بيت عصمت و طهارت است، باشند، تأثير زيادى در جامعه خواهند داشت. البته بديهى است كه هر تغيير وضعيتى را اصلاح‏طلبى نمى ‏گويند بلكه تغييراتى كه خداوند متعال و پيامبران الهى و اولياى معصوم از آن خشنود هستند، ملاك اصلاح است كه در مقابل آن افساد قرار دارد كه شامل لجام گسيختگى در عرصه ‏هاى گوناگون فكرى و عملى مى‏ باشد؛ تاخت و تاز به ...

پرسش: چرا كشورهاى اسلامى فقير، ضعيف و عقب مانده اند؟

پاسخ : با تابش آفتاب اسلامى در سرزمين عربستان و آغاز تمدن اسلامى، اندك اندك مملكتى به وجود آمد كه شكوه و جلال آن هنوز هم در ميان ملل مختلف مثال زدنى است. در آغاز و سده‏ هاى نخستين تاريخ اسلام كشورهاى اسلامى جزو پيشروترين سرزمين هاى آن روزگاران به حساب مى‏ آمدند و در هنگام ه‏اى كه در قرون وسطى، جهان غرب در تباهى و سياهى غوطه‏ ور بود تمدن درخشان اسلامى جهان را از تابش خويش خيره ساخته بود اما متأسفانه رفته رفته، عوامل متعددى باعث شد تا آن شكوه و جلال از دست برود و كشورهاى اسلامى ...

پرسش: غرب در چه ابعادى از ما پيشرفته تر است؟

پاسخ : جنگهاى صليبى در قرون وسطى زمينه ‏اى ايجاد نمود تا اروپاييان با دنياى شرق و بويژه جهان اسلام آشنا شوند و در پى آن بتوانند دستاوردهاى علمى و پژوهشى شرق را به دست آورند و بدين‏سان روند علم‏گرايى و توجه به دانش و فن‏آورى در غرب قوت گرفت. با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتى روند پيشرفت غرب شتابنده شد و دنياى غرب توانست رفته رفته در بسيارى از زمينه ‏ها پيشى بگيرد. و اكنون مى‏توان اين پيشرفت را در ابعاد مختلفى بررسى نمود كه به نمونه‏ هايى از آن اشاره خواهد شد. البته پيشاپيش توجه به اين نكته ...

مهم‏ترين كتاب‏هاى اعتقادى و فقهى درسى مدارس علميه اهل سنت چيست؟

پاسخ : الف – علم حديث صحاح سته عبارت است از: 1. صحيح بخارى، تأليف ابوعبدالله محمد بن ابراهيم (متولد 194 ه ق در بخارا و متوفاى 256 ه ق در سمرقند)؛ 2. صحيح مسلم، تأليف ابوالحسن مسلم بن حاج بن مسلم قشيرى (نيشابورى متولد 206ه ق و متوفاى 262 ه ق در نيشابور) كه احاديث آن را 12000 و برخى 7275 حديث گفته ‏اند؛ 3. سنن ابى‏ داود، تأليف سليمان بن اشعث سيستانى، معروف به ابوداود (متوفاى 275 ه ق در بصره)؛ 4. سنن ابن ماجه، تأليف محمد بن يزيد بن ماجه قزوينى (متوفاى 272 ه ق در قزوين)؛ ...

فرقه ‏هاى مهم فقهى و كلامى اهل سنت در افغانستان، آسياى ميانه، تركيه، جنوب شرق آسيا كدامند؟

پاسخ : 1. افغانستان مسلمانان 98% جمعيت افغانستان را تشكيل مى ‏دهند. تركيب جمعيتى مذاهب اسلامى از افغانستان بدين صورت است: الف) اهل سنت: نزديك به 70% مسلمانان افغانستان، سنى ‏اند، كه بيش‏ترشان حنفى مى‏ باشند. [1] ابوحنيفه پيشواى حنفى‏ ها، اهل كابل بود. [2] در قانون اساسى سال 1931 م، شريعت حنفى به عنوان مذهب رسمى كشور شناخته شد. در قانون اساسى مدون 1977 م، اسلام به عنوان دين كشور شناخته شد و نامى از احناف نبود. در سال 1978 م، پس از به قدرت رسيدن حزب كمونيست، جمعيت دموكراتيك خلق افغانستان رسماً مخالفت خود را با دين اسلام ...

علت كم بودن تعداد شيعيان و زياد بودن اهل سنت چيست؟

پاسخ : حكومت ‏ها همواره رابطه كينه توزانه ای با اهل بيت عصمت و طهارت و علويان و شيعيان داشتند و در صدد نابودى آنان بودند. بر همين اساس تقريباً تمامى ائمه شيعه توسط حكام اموى و عباسى كشته و شهيد شده ‏اند و شيعيانشان نيز به انواع و اقسام شكنجه ها و بلاها مبتلا و در معرض كشتارهاى فجيع و دلخراش قرار داشتند. مهم‏ترين علت برخورد خصم ‏آميز حكام وقت با شيعه و رهبران اين مذهب، مبانى اعتقادى آنان بوده است؛ زيرا طبق باور شيعه فقط على‏ عليه السلام و اولاد ايشان شايستگى خلافت و ولايت بر مردم را ...