• شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۹
  • السبت، 15 رجب 1442
  • Saturday, 27 February 2021

چرا روزه گرفتن در روز عاشورا حرام است؟

چرا روزه گرفتن در روز عاشورا حرام است؟

پاسخ : روزه يكى از عباداتى است كه از ناحيه خداى متعال واجب شده است و داراى شكل ظاهرى و محتوايى باطنى و معنوى است كه گاهى فقط از آن، همين شكل ظاهرى يعنى نخوردن و نياشاميدن نصيب روزه دار مى‏شود. ولى گاهى افزون بر آن ، باعث قرب به خدا و ايستادگى در برابر سختي ها و شياطين درونى و بيرونى و استقامت وپايدارى مى‏ گردد و انسان از اين گونه عبادات احساس نشاط و خرسندى نموده و در آخرت نيز از پاداش آن بهره ‏مند خواهد شد. روزه داراى تقسيماتى است كه عبارت است از:
1- واجب: مانند روزه ماه مبارك رمضان، روزه كفاره، روزه قضا، نذر و…
2- مستحب: مانند روزه گرفتن سه روز از هر ماه، ايام بيض، روز غدير، ولايت پيامبر، مبعث،…
3- مكروه مانند: روزه گرفتن ميهمان بدون اجازه صاحبخانه و فرزند بدون اجازه پدر.
4- حرام مانند: روزه عيد قربان، عيد فطر، روزه سى ام شعبان به نيّت رمضان، روزه ايام تشريق براى كسى كه در منى است. [1]
شيعه و سنى به اتفاق موارد ياد شده را قبول دارند والبته اختلاف هاى جزئى نيز وجود دارد و آن اين كه شيعه روزه عيد نوروز را مستحب دانسته ولى اهل سنت به كراهت آن قايلند و يا شيعه روزه عاشورا را مكروه دانسته[2] ولى اهل سنت آن را مستحب مى‏ دانند[3] ولى هيچ كدام از فرق شيعه و سنى فتواى به تحريم روزه عاشورا نداده ‏اند؛ البته شيعه به جهت اين كه عاشورا روز شهادت امام حسين‏ عليه السلام و روز حزن و اندوه است و روزى است كه فرزندان مرجانه و آل زياد و اهل شام به جهت كشتن فرزند پيامبر نذر كرده بودند و روزه گرفته و خوشحالى نموده ‏اند از روزه گرفتن در اين روز نهى شده ‏اند و احاديث فراوانى وجود دارد كه هر كس از روى شادى اين روز را روزه بگيرد و يا دنبال كار و كسب برود از خير و بركت در دنيا و آخرت محروم مى‏ ماند و خدا او را با آل زياد و اهل شام و فرزندان مرجانه محشور مى‏ گرداند.
هم چنان كه از امام رضاعليه السلام نقل شده كه مى‏ فرمايند: من ترك السعى فى حوائجه يوم عاشورا قضى‏اللَّه حوائج الدنيا و الاخرة و من كان يوم عاشورا يوم حزنه و مصيبته و بكائه جعل‏اللَّه يوم فرحه و سروره و من سمى يوم عاشورا يوم بركة و ادخر لمنزله فيه شيئاً لم يبارك له فيما ادخر. [4]؛ روز عاشورا روز حزن و اندوه است هر كس در روز عاشورا شادى كند، خداوند روز قيامت را روز حزن و اندوه او قرار مى‏ دهد، از كاركردن در اين روز بپرهيز كه خير و بركتى در آن نيست.
امام صادق‏ عليه السلام در پاسخ عبداللَّه بن ‏سنال كه در مورد روزه گرفتن در اين روز سؤال كرده است مى‏ فرمايند: صُمه من غير تبييت و افطره من غير تشميت و لا تجعله يوماً كاملاً ولكن افطر بعد العصر بساعة و لو بشربة من ماء[5]؛ روزه بگير بدون قصد كردن، وافطار كن بدون اين كه قصد عصيان داشته باشى، و روزه عاشورا را تمام نگير و بعد از عصر افطار كن و گر چه به نوشيدن مقدارى آب باشد.
بنابراين مكروه بودن روزه گرفتن در روز عاشورا در نزد شيعيان، از آن روست كه خداى ناكرده روزه گيرنده ناخواسته از خاندان آل زياد و مرجانه و قاتلان حضرت سيدالشهداء تبعيت نكرده باشد.”

پاورقي
“[1] حضرت امام خمينى رحمة اللَّه‏ عليه، تحرير الوسيله، ج 1، ص 274.
[2] عبدالرحمن الجزيرى، الفقه على المذاهب الاربعه و مذهب اهل بيت، ج 1، ص 721.
[3] صوم عاشوار، چاپ اول، بيروت لبنان.
[4] محمد باقر مجلسى، بحاراالانوار، ج 95، ص 344، ج 5، كتاب الاعمال الشهور باب اعمال ما يتعلق باعمال المحرم و العاشورا.
[5] همان، ج 98، ج5، ص 309، باب كيفية زيارة امام حسين‏ عليه السلام.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code