چرا صيغه در مذهب شيعه حلال است ولى در مذهب ما سنّى ها حرام است؟

پاسخ : صيغه يا ازدواج موقت از نگاه شیعیان يكى از دستوارت قرآن و سنّت است. در قرآن مى فرمايد: «فاذا استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن» (سوره نساء، 24) زمانى را كه متعه (ازدواج موقت) مىكنيد واجب است مهر آنان را بپردازيد.
گروهى از صحابه و مفسران شيعه و اهلسنّت در ذيل آيه مى گويند: «شأن نزول آيه در مورد عقد موقت بوده است»[1]
ابن عباس نيز بر اين باور بوده كه اين آيه درباره ازدواج موقت نازل شده است. روايات فراوانى نيز به جواز بلكه انجام ازدواج موقت توسط صحابه وارد شده است كه مى توان به كتابهاى مربوطه مراجعه نمود.
اهل تشيع مى گويند: اين جواز از زمان پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم تاكنون باقى است و هيچ منعى از آن نشده است. چنانكه روايات فراوانى از امام صادق عليه السلام و ساير ائمه وارد شده است.
امّا اهلسنّت مى گويند: درست است كه ازدواج موقت در آغاز، تشريع شد امّا پس از مدّتى از آن جلوگيرى شد . يكى از روايات آن است كه جناب عمر بن خطاب گفت: دو چيز در عصر پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم حلال بود و من آن را تحريم مى كنم، يكى از آن دو، ازدواج موقت است.
بنابراين علت مخالفت اهلسنّت با متعه آن است كه به گفته جناب عمر عمل مى كنند.
البته انجام صيغه موقت داراى شرايطى است كه يكى از آن شرايط اين است كه زن بى شوهر باشد، دوم، عدّه نگاه دارد و…”
پاورقي
[1] الدر المنثور، سيوطى، ج 216/1، ذيل آيه 196 سوره بقره، تفسير مفاتيح الغيب، ج 267/3، ذيل آيه. تفسير طبرى ج 9/5 ذيل آيه.
دیدگاهتان را بنویسید